Hur väljer man rätt logotyper?

När du väl har startat ditt företag och har en webbshop uppe är det dags att fixa logotyper för ditt företag. Detta kan också vara bra att göra redan innan din webbsida går live. Logotyper är helt enkelt en grafisk bild som kommer symbolisera din verksamhet. Ofta är logotyper förknippade med det du bedriver. Om du exempelvis äger ett café kan logotyper med en kaffekopp eller en bulle vara smart. Många väljer även att ha logotyper med namnet i fokus. Så om ditt företag heter Olles Café kan logotyper vara något med ”O” och ”C” eller till och med hela namnet. Logotyper är väldigt viktigt eftersom det är den bilden som folk ofta kommer ihåg. Du kan säkert se Coca Colas logga framför dig eller kanske IKEA:s. Detta är loggor som printat sig fast ordentligt och det vill du även att din logga ska göra. Oftast är logotyper alltså en bild av något slag, men det finns även loggor som är ljud. Ett exempel är glassbilens kända melodi. Även många radiokanaler och reklamer på teven har en känd jingel istället för en logga. Det är då melodin man kommer ihåg. Men om du ska ha företaget på nätet är det en bild som blir bäst.

Men hur skapar jag vinnande logotyper?

Ett tips när du ska skissa en egen logga är att kolla upp just din jobbinriktnings loggor. Om du till exempel bedriver Olles Café kan det vara klokt att googla på kända caféer runtom i världen. I Sverige har vi ju flera cafékedjor, till exempel Espresso House eller Waynes’s coffe. Hur ser deras logga ut? Tänk på att aldrig kopiera någon annans logga, det är att göra dig själv en otjänst. Men du kan bli inspirerad och se lite hur andra företag har tänkt.

Ett annat tips är att försöka ha en så stilren och enkel logga som möjligt. Om en logga är alldeles för rörig och plottrig är den svårare att minnas. Så håll det enkelt – less is more. Jobba även med färg om du vill. Färg kan nämligen ge ett mer explosivt och kraftfullt intryck.

Logotyper ska helst vara stillrena för att vara effektiva